Search
Close this search box.

TeleOpieka w Gminie Puck

PRZEPROWADZENIE ROZEZNANIA W CELU ZEBRANIA GRUPY OSÓB CHĘTNYCH DO PRZYSTĄPIENIA DO SYSTEMU TELEOPIEKI

Gmina Puck prowadzi rozeznania na zorganizowanie na terenie Gminy usługi Telefonicznej Opieki, która zapewnia osobom wymagającym opieki i ich rodzinom większe poczucie bezpieczeństwa. Specjalny, stacjonarny aparat telefoniczny oraz współpracujący z nim przenośny przycisk SOS pozwalają szybko wezwać pomoc w sytuacji zagrożenia.

Telefoniczna Opieka jest przeznaczona zwłaszcza dla osób starszych, mieszkających samotnie, chorych lub niepełnosprawnych, które przez długie godziny pozostają w domu bez opieki.
Z Telefonicznej Opieki mogą skorzystać klienci wszystkich usług telefonii stacjonarnej lub komórkowej. Za obsługę zgłoszeń odpowiada Polskie Centrum Opieki Sp. z o.o.
Jak działa Teleopieka domowa ?

Po pierwsze jest NADAJNIK, który posiada przycisk alarmowy w formie bezprzewodowego breloka (noszonego na szyi) lub bezprzewodowej bransoletki (noszonej na ręce) inicjujący połączenie urządzenia dostępowego z Centrum Alarmowym. Zapewnia poczucie bezpieczeństwa TYLKO jeżeli stale klient ma go przy sobie. Przenośny przycisk SOS działa w promieniu do 50 metrów od aparatu.

Po drugie, URZĄDZENIE ABONENCKIE – telefon stacjonarny lub komórkowy wyposażony w duże, czytelne klawisze, mikrofon i głośnik (system głośnomówiący), umożliwiające komunikację głosową dwustronną: podopieczny – Centrum Alarmowe.

Po trzecie, CENTRUM OPERACYJNO ALARMOWE, gdzie odbiera się wysłany sygnał alarmowy. Poprzez urządzenie dostępowe następuje dwustronne połączenie głosowe. Dzięki złożonej wcześniej przez klienta Karcie informacyjnej i wprowadzeniu danych do systemu komputerowego, podopieczny jest natychmiast identyfikowany. W momencie inicjacji połączenia, Operator w Centrum na monitorze komputera widzi wszystkie informacje o Podopiecznym: miejsce zamieszkania, przebyte choroby, kontakty do najbliższych, sąsiadów czy opiekunów, których należy powiadomić w sytuacji zagrożenia. Centrum monitoruje przebieg akcji, aż do jej zakończenia.

Podłączenie urządzenia (aparatu telefonicznego)?

Standardowo instalacja usługi polega na podłączeniu aparatu do linii telefonicznej i energetycznej (zasilacz), wyposażeniu go w baterie podtrzymujące urządzenie w gotowości w razie braku zasilania w E.E. z tradycyjnego gniazda. Nie wymaga fachowej wiedzy czy umiejętności. Natomiast w przypadku telefonu komórkowego, polega na przełożeniu karty SIM do specjalnego aparatu komórkowego.

Szczegółowy opis sposobu organizacji usługi

Klient inicjuje połączenie wykorzystując czerwony przycisku alarmowego w telefonie stacjonarnym lub za pomocą przycisku w opasce przypominającej zegarek, noszonej na ręce lub w breloku zintegrowanym z telefonem stacjonarnym.  W sytuacji zagrożenia życia następuje połączenie z Centrum Alarmowym, które poprzez dyżur 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku zapewnia klientowi: bezpieczeństwo medyczne,  możliwość wezwania pomocy medycznej: pogotowia ratunkowego i innych służb oraz bezpieczeństwo ogólne  możliwość wezwania czy zawiadomienie o zaistniałych problemach zdrowotnych osób wskazanych, sąsiadów czy najbliższej rodziny.

Po odebraniu sygnału przez Centrum Operacyjno-Alarmowe, w sytuacji gdy można nawiązać kontakt głosowy z osobą wzywającą pomocy, decyzję odnośnie niezwłocznego wezwania pomocy podejmuje osoba wzywająca.

W sytuacji, gdy nie można nawiązać kontaktu głosowego z osobą wzywającą, Centrum Operacyjno-Alarmowe wzywa pierwszą osobę z listy osób do kontaktu, która posiada klucz do mieszkania osoby wzywającej i wraz z nią podejmuje decyzję o ewentualnym wezwaniu służb ratowniczych.

W przypadku, gdy kontakt z pierwszą osobą z listy osób do kontaktu okaże się niemożliwy wzywana jest kolejna osoba z listy kontaktowej (maksymalnie pięcioosobowej). Wówczas ta osoba podejmuje decyzję o ewentualnym wezwaniu służb ratowniczych przez Centrum Operacyjno-Alarmowe. Procedurę uznaje się za zakończoną, jeżeli zostanie wykonana jednorazowa próba nawiązania kontaktu do każdej z osób z listy kontaktowej i nie nastąpi nawiązanie kontaktu z żadną z nich.

W sytuacji, gdy nie można nawiązać kontaktu głosowego z osobą wzywającą, ani z żadną osobą z listy kontaktowej (w tym z osobą posiadającą klucz do mieszkania osoby wzywającej) Centrum Operacyjno-Alarmowe wzywa Pogotowie Ratunkowe oraz jednocześnie Straż Pożarną i/lub Policję celem umożliwienia natychmiastowego wejścia ekipie Pogotowia Ratunkowego do lokalu osoby wzywającej, po jej przybyciu na miejsce wywołania alarmu.

Brak możliwości wejścia do lokalu po przybyciu Pogotowia Ratunkowego w sytuacji braku kontaktu z osobą wzywającą będzie skutkował siłowym otwarciem lokalu przy użyciu odpowiednio do tego powołanych służb w postaci Straży Pożarnej i/lub Policji.
W przypadku, kiedy możliwy jest kontakt wyłącznie z osobą z listy kontaktowej, która nie posiada klucza do mieszkania osoby wzywającej wspólnie z tą osobą podejmowana jest decyzja o ewentualnym wezwaniu Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej i /lub Policji.
Jeśli kontakt z osobą z listy kontaktowej posiadającą klucz do mieszkania osoby wzywającej jest możliwy i osoba ta podejmie decyzję o wezwaniu Pogotowia Ratunkowego, a jednocześnie zaznaczy, że nie będzie w stanie w ciągu kilku minut dotrzeć na miejsce wezwania alarmu, centrum Operacyjno-Alarmowe podejmie automatycznie decyzję o wezwaniu wraz z Pogotowiem Ratunkowym Straży Pożarnej i/lub Policji celem umożliwienia wejścia ekipie Pogotowia Ratunkowego do mieszkania osoby wzywającej, niezwłocznie po jej przybyciu na miejsce wywołania alarmu.

Osoby chcące skorzystać z usług teleopieki będą musiały ponieść jednorazową opłatę aktywacyjną w wysokości 12,50 zł  przy samodzielnej aktywacji. W razie problemu istnieje możliwość telefonicznego wsparcia w tym zakresie ze strony pracowników PCO. Natomiast chcąc aby aktywację przeprowadził pracownik PCO, trzeba będzie ponieść koszt 100 zł.

Kolejny koszt klienta to zakup specjalnego aparatu telefonicznego, którego ceny przedstawiają się następująco:

–        199,00 zł, lub

–        159,00 zł przy podpisaniu umowy na 1 rok, lub

–        129,00 zł przy podpisaniu umowy na 2 lata, lub

–        499,00 zł za telefon komórkowy.

W przypadku zebrania grupy minimum 70 osób, które zobowiążą się przystąpić do usług teleopieki, koszty miesięcznego abonamentu będą wynosiły 8,70 zł.

Zgłoszenia można dokonywać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Pucku, ul. 10 Lutego 29, pokój nr 5,6 lub 7.

Jeżeli nie zostanie zebrana odpowiednia liczba osób chętnych, można podpisać indywidualną umowę z firmą Polskie Centrum Opieki (www.centrum-opieki.pl; tel. 58 669 80 27), wówczas koszt miesięcznego abonamentu będzie wynosił 39,00 zł.

Otwiera się w nowym oknie

Wprowadził:

Piotr Kropidłowski

Piotr Kropidłowski

Na skróty: